Barcelona

Hade konstigt nog lite resfeber dagen innan vi skulle resa. Inte för resan i sig men för att man skulle glömma något. Allt gick bra även om flyget ner till Barcelona var en timma försenad. Körde dock in en halvtimma.
Det var mörkt och varmt när vi kom fram. Det tog en halvtimma med flygbussen in till centrum av staden, Placa de Katalonia där David väntade. Så roligt att träffa honom igen.
Vi kom till hotellet Fashion house, ganska sent. Ett otroligt mysigt hotell mycket nära Placa de Katalonia. Stora rum och högt i tak, litet tvättställ på rummet . Badrum nära i korridoren.
Det bästa med hotellet förutom läget är den fina uteterassen där man åt sin frukost. Lummigt och svalt.

En bit mat på kvällen på en bra uteservering .
Nästa dag åkte vi turist bussar Det fanns tre olika linjer som åkte runt med guidning i lurar. Första turen blev på norska men sedan var det på svenska. Det var bra rundturen speciellt när man bara skulle vara några dagar. Det finns mycket att se och vi fick iaf en liten överblick av staden.
Olympiastadium, Barcelonas fotbollstadium och mycket mycket mer. Arkitekturen är fantastisk. Många mycket vackra hus.

Gaudi är den mest kända arkitekten i Barcelona. Det är mycket kuperat runt staden så var en fantastisk utsikt på vissa ställen . Fanns också linbanor man kunde åka, men det gjorde vi aldrig.

Vi åkte också förbi den kända kyrkan Sagria de familia. En kyrka som inte är färdigbygd . Den är enorm.
Dagen därpå var vi inne i kyrkan. Mycket ståtlig. Vi köpte biljetter på Internet för annars får man stå flera timmar i kö för att komma in.

En promenad på La Rambla gjorde vi också. Många försäljare men vi hade tur för det var inte så mycket folk. La Rambla går från centrum ner till havet och slutar med en Columbus staty.
På kvällen var vi och såg på en fantastisk ljusshow. En fontän vars vatten sprutade upp i olika färger Musik spelades till. Sevärt!

Ett besök på Kataloniens historiska museum var intressant. Det har funnits människor där sedan 10 000 år f.kr . Otroligt ! Då hade vi ju istid uppe hos oss.
Barcelona ligger ju vid havet och vädret var fantastiskt så vi passade också på att åka båttur i hamnen och utmed kusten. Vi såg flera stora kryssningsfartyg och många fina badstränder.
Naturligtvis tog jag mig ett dopp i det varma salta havet trots det var i slutet av oktober månad.

Barcelona är en mycket mysig stad. Trots att det är en storstad med trafik så finns det många små gågator som slingrar sig fram.

Många restauranger, många olika hotell och faktisk billigare än jag trodde det skulle vara.
Det va dock svårt att hitta och det säger även de som har bra lokalsinne !

En stad mycket värd ett besök.

#1 - - Madelene:

Vilken fin resebeskrivning och vackra bilder. Tack för att du delade med dig Eva. Kram ❤

Svar: Tack. . Är roligt att dela med sig.